MOAgenda

Overzicht alle MOA activiteiten

MOA online - Van cijfers naar marketingadvies

Deze online workshop is voor die insights professionals die zich verder willen ontwikkelen van onderzoeker naar marketingadviseur. We starten met een aantal wetmatigheden die we in consumentengedrag zien en wat deze betekenen voor het maken van de juiste commerciële beslissingen. Daarna zoeken we de verdieping op door een aantal belangrijke valkuilen bij het interpreteren van KPI’s tegen het licht te houden. Met deze kennis ga je oefenen om echte cijfers van echte cases om te zetten in waardevol advies.

Meer informatie


MOA - Driedaagse leergang R in marketing research en analytics

R is een programmeertaal en omgeving voor statistische analyse en grafische presentatie van gegevens. Groot voordeel van R is dat het een open source programma is en gratis te gebruiken. Het kan gebruikt worden op verschillende platforms, is gemakkelijk uit te breiden met extra pakketten. Daarnaast is er een uitgebreide community met R-bloggers waar je vragen kunt stellen en groeit de belangstelling voor R sterk.

Meer informatie


MOA - Effectief communiceren

Goed communiceren zorgt voor prettig en effectief samenwerken en goede relaties. Maar wat als deze communicatie niet lekker loopt? Ervaar je wel eens dat je boodschap niet overkomt zoals jij het bedoelde, of merk je dat je het lastig vindt om met kritiek om te gaan? Of heb je wel eens te maken met gestreste, ontevreden of dominante opdrachtgevers? En hoe behoud je een goede en professionele relatie wanneer je het niet met elkaar eens bent? Je leert het in deze workshop.

Meer informatie


MOA - Wat is de vraag achter de vraag?

Marktonderzoek is pas succesvol, als het antwoord geeft op de juiste vraag. Maar hoe kom je achter de échte vraag van de opdrachtgever? In deze workshop leer je via herkenbare cases de echte vraag te achterhalen en welke onderzoeksmethode je het best kunt gebruiken om hem te beantwoorden.

Meer informatie


MOA - De perfecte vragenlijst

Een vragenlijst maken lijkt zo eenvoudig. Maar schijn bedriegt. Zelfs ogenschijnlijk kleine verschillen in de vraagstelling kunnen een grote invloed hebben op datakwaliteit. In deze workshop leer je alle theoretische én praktische ins en outs om de juiste keuzes te kunnen maken voor jouw vragenlijst.

Meer informatie


MOA / Inholland - Cursus Sensorisch onderzoeker A

Sinds 2002 worden jaarlijks de landelijk erkende NIMA-MOA examens Sensorisch onderzoeker A (en B) afgenomen onder auspiciën van de profgroep Sensorisch onderzoek van de MOA. Examenkandidaten bereiden zich zelfstandig voor op deze examens. Maar zonder steun van een docent of medecursist en zonder tests om te zien of je bij het studeren op de goede weg bent, is dat een pittige klus. Deze cursus is een steun in rug voor examenkandidaten bij hun voorbereiding op het examen Sensorisch onderzoeker A.

Meer informatie



MOA - Datavisualisatie, van inzicht naar impact

Een goed gekozen en ontworpen datavisualisatie trekt de aandacht van de lezer. Hij zorgt dat mensen wat gaan doen met de inzichten die er getoond worden. Zelfs als de lezer negatief staat ten opzichte van de boodschap, of onervaren met data is. In deze training leer je hoe jij met jouw eigen datavisualisaties mensen in beweging kunt krijgen. Na afloop weet je welke grafiek je moeten kiezen en hoe je deze kunt vormgeven om de gewenste reactie bij de lezer te krijgen. Je leert als het ware een magneet in de data te verstoppen die de lezer naar het inzicht toetrekt. Deze training bevindt zich op het snijvlak van data-analyse, communicatie en user experience, met elementen van psychologie, design en storytelling. Gericht op grafieken en tabellen, voor rapportages, presentaties en infographics.

Meer informatie


MOA - Steering Data Science Projects voor onderzoekers en marketeers

In verband met de maatregelen rondom het Coronavirus worden de MOAcademy workshops van maart en april uitgesteld. Vanaf 1 mei wordt de situatie opnieuw bekeken. Deelnemers worden op de hoogte gebracht. 

Meer informatie


MerkKracht event

Positieve impact maken, het wordt steeds belangrijker voor merken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat inspireert een merk als Dopper om het toch te doen, wat maakt dat een bedrijf als Unilever verantwoordelijkheid neemt voor maatschappelijke kwesties? Je hoort het bij het MerkKracht event in de Amsterdome, Amsterdam.

Meer informatie


MOAwards - Save the date!

Op vrijdag 25 september worden de winnaars van de MOAwards 2020 bekendgemaakt! Waar en op welke manier de uitreiking plaats zal vinden hoor je binnenkort.

Meer informatie


MOA- SPSS (basics) – Leer de basisbeginselen voor het verwerken van je data met SPSS

SPSS is sinds jaar en dag een standaardtool voor het prepareren en analyseren van data. Helaas sluiten de benodigde vaardigheden voor marktonderzoek alleen niet altijd aan bij de theorie uit de studieboeken. In deze workshop stomen we je in één dag klaar om de meest toegepaste functies in SPSS op een efficiënte en effectieve manier te gebruiken.

Meer informatie


Inholland / MOA - Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole post-hbo

Een veel voorkomende wens vanuit de voedingsmiddelenindustrie is om kennis, inzichten en vaardigheden te vergroten over hoe personeel aan de productielijnen om moet gaan met de sensorisch kwaliteitsbeoordeling van de geproduceerde producten. In kader hiervan biedt Inholland Academy in samenwerking met de MOA (Profgroep Sensorisch Onderzoek) de cursus ‘Sensorisch Onderzoek: Kwaliteitscontrole (verbreding 1)’ aan.

Meer informatie


MOA - Haal het maximale uit kwalitatieve interviews!

In verband met de maatregelen rondom het Coronavirus worden de MOAcademy workshops van maart en april uitgesteld. Vanaf 1 mei wordt de situatie opnieuw bekeken. Deelnemers worden op de hoogte gebracht. 

Meer informatie


MOA - Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten

Zorg dat je onderzoeksresultaten écht worden gebruikt! ‘Impact van onderzoek op de business’ en ‘ROI van onderzoeksbudget’ zijn ‘hot topics’ in de onderzoekswereld. Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken. Na deze dag deel je geen ‘onderzoeksresultaten’ meer, maar ‘activeer je inzichten’!

Meer informatie


MOA - Daar is een model voor!

Marktonderzoek is pas succesvol als het een wezenlijke bijdrage levert aan het aanpakken van het beleidsvraagstuk, het probleem. Hoe weet je of je, ondanks een goede probleemanalyse, ook de juiste variabelen en de verbanden tussen die variabelen onderzoekt? Baseer je hiervoor op een bewezen model en je weet het zeker! Dankzij deze modellen komen we bij complexe marketingvraagstukken snel tot de kern van een probleem en kunnen we slagvaardig advies geven of gericht onderzoek opzetten voor de ontwikkeling van effectief marketingbeleid.

Meer informatie


MOA - SPSS Advanced Datamanagement – Sneller en slimmer werken met SPSS

Tips en tricks om sneller en slimmer te werken met SPSS. Alles over tekstmanipulaties, loopconstructies en SPSS-macro’s. Weinig theorie vooral heel veel doen en uitproberen.

Meer informatie


MOA - Masterclass Competitor Intelligence

De onzekerheid van de wereldeconomie zorgt ervoor dat bedrijven steeds voorzichtiger worden met investeringen en aankopen. Tegelijkertijd zien we hier en daar marktverzadiging optreden en dat het aantal concurrenten toeneemt. Dat betekent dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe klanten te krijgen en projecten te winnen. En daarbij gaat het niet alleen om de juiste oplossing tegen de scherpste prijs leveren, maar het is veel belangrijker om precies te begrijpen wat uw concurrenten nu doen, en wat ze in de toekomst gaan doen. Wat is hun strategie, welk tactisch spel gaan ze spelen, met welke producten en diensten gaan ze zich positioneren, wat is hun marktaandeel, etc.

Kerncompetentie vandaag de dag is natuurlijk het anticiperen op de te verwachten acties van de concurrent! Tijdens deze masterclass gaan we in op alle facetten die daarvoor nodig zijn en dat doen we in 6 digitale sessies van anderhalf uur.

Meer informatie


MOA - Praktische methodologie & het analysepalet

Over surveyonderzoek bestaan tal van misverstanden, want de praktijk lijkt lang niet altijd op de ideale situaties die in de studieboeken worden geschetst. Tijdens deze workshop kijken we vanuit praktijkoogpunt naar de theoretische facetten van vragenlijstonderzoek.

Meer informatie


MOA - Cursus sensorisch onderzoek B

Duik samen met Wim Vaessen en Joep Brinkman in de wereld van sensorisch onderzoek. De cursus bestaat uit theorie en praktijk over het opzetten en uitvoeren van sensorisch onderzoek. Laat je zintuigen prikkelen door inspirerende gastsprekers en verschillende excursies. Kortom, wil jij je ontwikkelen tot een sensorisch onderzoek professional? Schrijf je in vóór 25 oktober!

Meer informatie


MOA - SPSS Survey Analysepalet – Breng de theorie in de praktijk

SPSS in de praktijk! In deze workshop gaan we een groot deel van de analysemogelijkheden doorwerken in SPSS. We staan stil bij de verschillende instellingen per analysetechniek, de valkuilen en interpretatie.

Meer informatie


MOA - Datavisualisatie en storytelling

In een wereld van informatie overvloed zijn data visualisatie & storytelling onmisbare vaardigheden. Onderzoeksresultaten spreken nooit voor zich, maar moet je filteren, duiden, verpakken, verbanden leggen en richting geven zodat beslissers met jouw werk aan de slag kunnen. Tijdens deze doe-workshop gaan je zelf experimenteren toepasbare principes om je rapporten en presentaties te maken zoals ze zijn bedoeld: helder, inspirerend en overtuigend.

Meer informatie


Inholland / MOA - Leer hoe Sensorisch Onderzoek kan leiden tot Marketingsucces

In de voedingsmiddelenindustrie is marketing belangrijk. Immers, hoe onderscheiden concurrerende producten zich van elkaar? Hoe bepaal je de juiste marketingmix? Sensorisch onderzoek kan een belangrijke bijdrage leveren als het gaat om ontwikkeling en bepaling van product, plaats, promotie en prijs. Je weet waarschijnlijk al hoe belangrijk smaak en textuur is voor het succes van het product. Natuurlijk komt dit aan bod, maar tijdens deze cursus gaan we verder.

Meer informatie


Inholland / MOA - Cursus Sensorisch onderzoek en productontwikkeling

Een veel voorkomende wens vanuit de voedingsmiddelenindustrie is om kennis, inzichten en vaardigheden te vergroten over hoe personeel aan de productielijnen om moet gaan met de sensorische kwaliteitsbeoordeling van de geproduceerde producten. In het kader hiervan biedt de Inholland Academy in samenwerking met de MOA (Profgroep Sensorisch Onderzoek) de cursus ‘Sensorisch Onderzoeker en Productontwikkeling’ aan.

Meer informatie


Meer MOA


Kennispartners van Clou

MOA is een

CRKBO Instelling CMYK

Contact

MOA, Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics

Kingsfordweg 151, 1043 GR, Amsterdam
+31 20 5810710
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.